Přeskočit na hlavní obsah

Pavel a Antonín Vraničtí


 


Narodili se v Nové Říši na Moravě. Oba byli vynikající skladatelé a houslisté a oba byli přáteli Haydna, Beethovena a Mozarta.

Starší z bratrů Pavel (1756-1808) odešel ve 20 letech do Vídně, kde nejprve sloužil jako sbormistr, později jako dirigent u hraběte Esterházyho a v novém divadle U Korutanské brány.Byl prvním dirigentem císařsko-královského dvorního divadla. Po jeho odchodu ho nahradil jeho bratr Antonín. Pavel Vranický se stal významným hudebníkem. Haydn i Beethoven ho upřednostňovali jako dirigenta svých skladeb. Pavel byl stejně jako Mozart členem lóže Svobodných zednářů.

Antonín Vranický (1761-1820) také odešel do Vídně. Studoval kompozici u Haydna a Mozarta. Lepší učitele si už myslím vybrat nemohl. 😀
Antonín byl sbormistrem v kapli Tereziánsko-Savoyské akademie ve Vídni až do doby, kdy Josef II. zakazoval duchovní hudbu. Vstoupil tedy do služeb knížete Josefa Františka Maxmiliána z Lobkovic jako skladatel, učitel a houslista – koncertní mistr. Dále byl kapelníkem knížecího soukromého orchestru, takže musel plnit své povinnosti na Lobkovicových panstvích v Roudnici nad Labem, Bílině a Jezeří. Na bratry Vranické se bohužel trochu zapomnělo. Oba psali hudbu vokální, instrumentální i komorní. Antonín i hudbu duchovní.
V Nové Říši najdete jejich památník a jim věnovanou Síň slávy. 

V ukázce slyšíte úryvek třetí věty z Koncertu pro housle a orchestr č. 14 A dur Antonína Vranického. Hraje můj profesor a velký přítel prof. Jiří Bezděkovský. Doprovází Symfonický orchestr Čs. rozhlasu v Praze, řídí Josef Hrnčíř.




Populární příspěvky z tohoto blogu

Gustav Holst: Planety 🪐

Ukázka: Merkur – okřídlený posel V tomto díle nejsou planety jen astronomickými objekty, Holst každé planetě přiřadil specifický rys. Cyklus Planety má části: Mars – zvěstoval války Venuše – zvěstovatelka míru Merkur – okřídlený posel Jupiter – zvěstovatel veselí Saturn – zvěstovatel stáří Uran – kouzelník Neptun – mystik Holstovy Planety výrazně ovlivnily hudební jazyk 20. století, hlavně co se týká využití rytmu, orchestrace a symboliky, které se staly inspirací pro mnoho dalších skladatelů. Jedná se o pozdní romantismus. Holst, ovlivněný hudbou Stravinského, předvedl mimořádný cit pro orchestrální barvy a zároveň ukázal ve své partituře nevšední harmonickou a melodickou invenci. Holstovy Planety se staly předlohou a inspirací pro moderní filmovou hudbu, především ve Spojených státech. Střední vokální část „Jupitera“ se stala neoficiální anglickou hymnou (s textem I Vow to Thee, My Country).

Pošetky

  Pošetky, poccetto, nebo violino piccolo. „Pochette“ (francouzsky malá kapsa). Jsou to v podstatě malé housle navržené tak, aby se vešly do kapsy. Zhruba od 15. až do 19. stol. je používali taneční mistři na královských dvorech, ale také pouliční muzikanti. Pošetky byly laděné o kvartu výš, než běžné housle. Tanečníci se s nimi mohli lépe pohybovat, než s normálními houslemi. Bach je použil ve svém prvním Braniborském koncertu. Video ukázka jak pošetky zní

Julian Bream

Julian Bream (1933–2020) byl britský kytarista a loutnista, považovaný za jednoho z nejvýznamnějších klasických kytaristů 20. století. Proslul svou brilantní technikou, muzikálností a obrovským přínosem ke klasické kytarové literatuře. Bream se zasloužil o oživení zájmu o hudbu pro loutnu a kytaru. Často interpretoval díla renesančních a barokních mistrů, stejně jako moderních skladatelů. Mnoho současných skladatelů, včetně Benjamina Brittena, pro něj napsalo nová díla. Jeho cit pro interpretaci a inovativní přístup k nástrojům ho činí jedním z nejuznávanějších kytaristů všech dob. Breamovy nahrávky získaly řadu ocenění včetně 4 cen Grammy. Další Breamova ocenění: Důstojník Řádu britského impéria Čestný člen Královské akademie hudby Čestný doktorát University of Surrey Člen Royal College of Music Čestný doktorát University of Leeds Komandér Řádu britského impéria Cena Royal Philharmonic Society a další... Julian Bream svou hrou a nadšením pro klasickou hudbu inspiroval celé genera...