Přeskočit na hlavní obsah

Cikán, Rom a Gadžo


Na úvod jen pár vysvětlení:

Deutscher, endo-etnonymum, kterým se příslušníci etnika nazývají sami.
Němec, exo-etnonymum, název, jakým je označují jiní.

Takže mezi označeními Rom- Cikán a Deutsche- Němec je podobný rozdíl. V případě Němců šlo o název s hanlivým nádechem od slova “němý“ (není jim rozumět).
Několik dalších příkladů: Eskymák – Inuit, samojed – Něněc, Laponec – Sami, Sioux – Lakota.
Proč hanlivé označení? V historii zcela běžné, protože tyto minority žily na stejném území s jinými etnickými majoritami, které si osobovaly právo pro svojí početní, technologickou a mocenskou převahu je takto nazývat. Např. Eskymák – „jedlík syrového masa“. V Kanadě je termín Eskymo žalovatelné.

Romy nazývají v každém státě různě. Cikáni (česky), Cygaňe (rusky), Zigeuner (německy), Zingari (italsky), Tsiganes, Gitanes (francouzsky), Gypsies (anglicky), Tattare (švédsky).


Původ slova Cikán
Z řeckého slova Athinganoi a znamená nedotknutelní – lidé, kteří nechtějí, aby se jich ostatní dotýkali. Vyskytuje se byzantských pramenech už v 8. století. Důvod může být odvozen ze zvyků a zásad z Indie. Např. společné praní mužského i ženského prádla pro Romy v té době nemyslitelné, rozdíly ve stolování a způsobu života obecně. Ale i možná proto, že se od ostatních jednoduše odtahovali.
Názvy jako český Cikán, německý Zigeuner, slovenský Cigán, francouzský Tsigane, maďarský Cigányok atd. jsou pouze exo-etnonyma, nenesou žádné jiné významy. V romském jazyce se neužívají. Původně slovo Cikán nemělo hanlivý význam. Časem ovšem zmiňovaná slova nabírala na českém území jiného významu. „Gypsy“ – kdokoli, kdo se potuluje. „Ciganiť“ – lhát, ve Slovníku spisovného jazyka českého (1989) je „cikán“ vysvětleno jako synonymum pro tuláka, dobrodruha, lháře, podvodníka, zloděje apod.


Původ slova Gypsy
Exo-etnonyma jako anglické Gypsy, španělské Gitanos, francouzské Gitanes jsou odvozena od názvu Aiguptos / Aiguptissa (Egypťan / Egypťanka). Najdeme je byzantských listinách později než Athingani, od 13.století. Proč Egypťané? Důvody mohou být různé. Buďto byli Egypťanům jen podobní, nebo proto, že Romové žili na území uvnitř Byzance, které bylo nazýváno Malý Egypt.


Původ slova gadžo
Původně se jednalo o označení pro bohatého sedláka z majority, který často poskytoval Romům práci. Nejedná se v žádném případě o hanlivý výraz. V dnešní době je gadžo exonymum a má podobnost např. se židovským goj, který označuje všechny ostatní, kdo nejsou Židé.
V České republice žije několik skupin Romů. Čeští, moravští, slovenští, maďarští a olašští. Pouze Sinti nepoužívají slovo Rom, které se poprvé na veřejnosti objevilo v roce 1971 v Londýně. Do té doby se tedy Romové nazývali Romy (v romštině) jen mezi sebou.

V bývalé ČSSR se Romové poprvé oficiálně prezentovali názvem Rom na půdě Svazu Cikánů-Romů, který vznikl díky uvolnění během pražského jara roku 1968 a trval do roku 1973. Romové požadovali politický statut a včlenění jazykových a etnických práv do ústavy. Komunistický režim ale právo Romů na národ neuznal, protože nesplňoval povinné znaky národa podle stalinské definice. Zůstali jsme tak občany cikánského původu. 21. listopadu 1989 vznikla Romská občanská iniciativa (ROI) a jako jedna z prvních organizací se připojila k Občanskému fóru. Název Rom deklarovali její představitelé jako oficiální označení příslušníků romského etnika v ČR.

Zdroj: Pedagogická fakulta/Jihočeská univerzita v Českých Budějovicích
(https://www.pf.jcu.cz/stru/katedry/pgps/ikvz/podkapitoly/b02romove/17.pdf )


Populární příspěvky z tohoto blogu

Jiří Bezděkovský

Houslista Jiří Bezděkovský se narodil 3. února 1920. Vystudoval pražskou konzervatoř ve třídě Jindřicha Felda a Stanislava Nováka. (v jeho prvním roce studia byl ředitelem konzervatoře skladatel Josef Suk) V roce 1942 získal se Sukovou Fantazií pro housle a orchestr první místo v Ševčíkově soutěži a stal se členem orchestru Českého rozhlasu, kde usedl vedle koncertního mistra Vojtěcha Fraita, který mu své místo "předal". Jeho první vystoupení se odehrávala v karlínském studiu, kde měl působiště ansámbl produkující operetní a zábavnou hudbu. Zde získal základy pozdějších vynikajících výkonů jako sólista proslulého Klubu sólistů a také Smyčcového orchestru Dalibora Brázdy. Po přestupu do Pražského rozhlasového orchestru působil jako sólista komorní i orchestrální hudby - byl členem Vycpálkova dua, primáriem Heřmanova tria, hrával také v Pražském komorním orchestru. (jediná kopie diplomu, kterou mi věnoval,podepsán je V.Talich, nebo J.Kocián) Nechtěl být sólistou, p

Jsme opět v popředí

  Zdravím vás po delší době. Po covidu a více než rok trvající válce na Ukrajině tu máme Romy opět “v kurzu“. Naposledy romskou menšinu národ řešil při nepokojích na severu Čech, kdy údajně slušní lidé a maminky s kočárky řvali „černý svině upálíme vás“. Musím se přiznat, že ta pauza byla skvělá, ale bohužel skončila a my jsme opět v popředí.   Rád zmíním dva poslední články mého bratrance Patrika Bangy. Píše o šikaně ukrajinské holčičky, na kterou české děti plivaly a přirovnává ji k romským dětem, které jsou také terčem nenávisti. Ale majorita má zafixováno, že Romům se nic neděje, že pouze Romové ubližují Čechům. Myslím, že každý Rom by mohl vyprávět o rasismu, který zažívá už od první třídy ZŠ. Patrik píše i o ukrajinských Romech, které český stát ponechal na nádraží a ve stanu, zatímco bílí Ukrajinci byli integrováni docela rychle. Musím mu v tom dát za pravdu, i v tom, že ukrajinské Romy na ulici nepotkáte. Proč? Raději odešli jinam, nebo se vrátili domů, do války. Během té