Přeskočit na hlavní obsah

Jsme opět v popředí

 




Zdravím vás po delší době. Po covidu a více než rok trvající válce na Ukrajině tu máme Romy opět “v kurzu“. Naposledy romskou menšinu národ řešil při nepokojích na severu Čech, kdy údajně slušní lidé a maminky s kočárky řvali „černý svině upálíme vás“. Musím se přiznat, že ta pauza byla skvělá, ale bohužel skončila a my jsme opět v popředí.

 Rád zmíním dva poslední články mého bratrance Patrika Bangy. Píše o šikaně ukrajinské holčičky, na kterou české děti plivaly a přirovnává ji k romským dětem, které jsou také terčem nenávisti. Ale majorita má zafixováno, že Romům se nic neděje, že pouze Romové ubližují Čechům. Myslím, že každý Rom by mohl vyprávět o rasismu, který zažívá už od první třídy ZŠ.

Patrik píše i o ukrajinských Romech, které český stát ponechal na nádraží a ve stanu, zatímco bílí Ukrajinci byli integrováni docela rychle. Musím mu v tom dát za pravdu, i v tom, že ukrajinské Romy na ulici nepotkáte. Proč? Raději odešli jinam, nebo se vrátili domů, do války. Během té krátké doby z nich někteří udělali turistické pobírače dávek ve stylu „sorry, my máme s Cikány své zkušenosti“.

Dvojí metr tu opravdu je a teď myslím ten, který mají lidé ve svých hlavách. Když se objeví video na kterém se chová někdo z majority jako proruský dezolát, lidé toho člověka zařadí mezi chcimíry. Když se objeví obsahově stejný záběr s Romem, majorita to vnímá jako vystupování Romů, nikoli jako výstup jednoho dementa. Jinými slovy nás stále hází do jednoho pytle. A dělají to i lidé od kterých bych to nečekal.

Odešel jsem kvůli tomu z Twitteru. Pokud jsem měl v profilu UA vlajku a vystupoval proti válce, byl jsem docela oblíbený. Jakmile jsem začal vystupovat proti rasismu a začal lidem vysvětlovat, že všichni Romové nejsou stejní zrovna tak jako Češi, začali mi psát, abych se vrátil domů do Indie. Může mi někdo prozradit jaký je rozdíl mezi Rusem, který se raduje ze smrti Ukrajince a Čechem, který se raduje z toho, že někdo Romovi strčil nůž do krku? Podle mě absolutně žádný.

 I mezi Romy je spousta těch, kteří jsou ovlivněni ruskou propagandou. Může to dojít až do tak velké absurdity, kdy uvidíte Roma s fašistou, nebo neonacistou, jak spolu protestují. Jak je to možné? Hloupost si přece nevybírá barvu kůže ani původ. I mezi Romy jsou extremisté, kteří z poklidné pietní akce udělají rozzuřený dav. A ti chudí bez vzdělání na to samozřejmě slyší, protože oni slyší je a to se jim předtím ještě nikdy nestalo.

 Kdo mě znáte tak víte, že se snažím být vždy objektivní. Kritizuji Romy, Čechy, prostě toho, kdo si to podle mě zaslouží. A nebude tomu jinak ani teď. Chybí mi diskuse o tom, proč u nás Ukrajinci v roli válečných uprchlíků nosí nože, když jsme jednou z nejbezpečnějších zemí světa? Proč se nemluví o meziročním nárůstu kriminality cizinců v ČR, ve které vedou Ukrajinci a Slováci? Pokud o tom ministr vnitra mlčí a nic s tím nedělá, zaděláváme si na velký problém.

Češi a Romové by měli držet pohromadě, ale bohužel to nedokážeme a ruská propaganda toho samozřejmě využije. Takže podle známého českého přísloví, bude hůř.

 

 


Populární příspěvky z tohoto blogu

Jiří Bezděkovský

Houslista Jiří Bezděkovský se narodil 3. února 1920. Vystudoval pražskou konzervatoř ve třídě Jindřicha Felda a Stanislava Nováka. (v jeho prvním roce studia byl ředitelem konzervatoře skladatel Josef Suk) V roce 1942 získal se Sukovou Fantazií pro housle a orchestr první místo v Ševčíkově soutěži a stal se členem orchestru Českého rozhlasu, kde usedl vedle koncertního mistra Vojtěcha Fraita, který mu své místo "předal". Jeho první vystoupení se odehrávala v karlínském studiu, kde měl působiště ansámbl produkující operetní a zábavnou hudbu. Zde získal základy pozdějších vynikajících výkonů jako sólista proslulého Klubu sólistů a také Smyčcového orchestru Dalibora Brázdy. Po přestupu do Pražského rozhlasového orchestru působil jako sólista komorní i orchestrální hudby - byl členem Vycpálkova dua, primáriem Heřmanova tria, hrával také v Pražském komorním orchestru. (jediná kopie diplomu, kterou mi věnoval,podepsán je V.Talich, nebo J.Kocián) Nechtěl být sólistou, p

Cikán, Rom a Gadžo

Na úvod jen pár vysvětlení: Deutscher, endo-etnonymum, kterým se příslušníci etnika nazývají sami. Němec, exo-etnonymum, název, jakým je označují jiní. Takže mezi označeními Rom- Cikán a Deutsche- Němec je podobný rozdíl. V případě Němců šlo o název s hanlivým nádechem od slova “němý“ (není jim rozumět). Několik dalších příkladů: Eskymák – Inuit, samojed – Něněc, Laponec – Sami, Sioux – Lakota. Proč hanlivé označení? V historii zcela běžné, protože tyto minority žily na stejném území s jinými etnickými majoritami, které si osobovaly právo pro svojí početní, technologickou a mocenskou převahu je takto nazývat. Např. Eskymák – „jedlík syrového masa“. V Kanadě je termín Eskymo žalovatelné. Romy nazývají v každém státě různě. Cikáni (česky), Cygaňe (rusky), Zigeuner (německy), Zingari (italsky), Tsiganes, Gitanes (francouzsky), Gypsies (anglicky), Tattare (švédsky). Původ slova Cikán Z řeckého slova Athinganoi a znamená nedotknutelní – lidé, kteří nechtějí, aby se jich o